Sri M said…

The Dhyana sloka in the Bhagvad Gita says: “Sarvo Upanishado Gaavo—all the Upanishads are cows; Dugdha Gopala Nandana—the one milks them is Krishna, the cowherd boy;
Partho Vatsaha—Partha or Arjuna is the calf (for whom the cow produces milk);
Sudhir Bohkta—the wise are the one who enjoy it; Dugdham Gita Amritam Mahat—the milk of immortality, the great nectar of immortality.”

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  1. सभी उपनिषद गो नाम इनद्रियो की चर्चा करते है ।(साधक सद्गुरु के समीप इनद्रियो के विषय व् उनसे मुक्ति का उपाय खोजता /पूछता है) (the cow )

    एक वृस्तित चर्चा के बाद यह निष्कर्ष आया की ब्रह्म ही इन इनद्रियो के शक्ति का स्रोत है वही गोपाल है । (the result milk )

    पार्थ (पार्थिव शरीर को रथ बना कर इश्वर से अनुराग करने वाले अर्जुन ) इनद्रियो को अनुरागी बनाकर ईशवर को भजता है और इश्वर के नाम रूपी अमृत का पान करता है
    (Arjun Calf drinks milk )

    श्लोक का सारांश यही है को जो साधक अर्जुन की तरह अपनी इनद्रियो को वश कर इश्वर को भ जता है वह परम सुख व् शान्ति को पता है udhir bhokta -who enjoy this type of nectar of immortality)

    I love to all true gurus but the above explanation is the perfect rather than your once kindly do not take it personally …
    http://www.yatharthgeeta.com

    • Jayanta Dhali says:

      Sri Ramakrishna Paramhansa said, ” joto mot ,toto path “___ there are as many (different)ways as many(different) philosophy. Slokas of the Gita can be explained in many ways depending upon time place and situation and the listeners/followers. If we say only one explanation is perferct, then actually we doubt the perfection of the Gita itself.We can not limit it. The real purpose
      is to experience the Truth or Brahma.

      Gita is also a great poetry. And in literature one can enjoy or explain the work his own way as the essence is not compromised.

      • Every explanation has three main purpose ,
        शाश्त्र तीन तरीके से लिखे जाते है ।
        1) रोचक (interesting) where writer aim is to make things too beautiful ao that it could attract readers mind …for an example generally people said about heaven the swarg full with happiness joy good and superior things etc etc

        2) भयानक (horror ) where writer try to create a very hell situation so that reader could get horrified and believe as per the story /things
        For an example when ever we said about hell / नर्क we explain it very bad full with outlaws etc etc …

        3) यथार्थ ( as it is or in its true meaning) when vedavyas written and when krishna make speech about Geeta what was the actual concept …what about he was thinking …what was the feeling o lord krishna
        Thus the explanation should be always yatharth otherwise people will get confused and they were unaware of the actual meaning and reality of the Geeta ….

        A line of Shri ramcharit manas :
        गो गोचर जह लग मन जाई सो सब माया जानेहु भाई ।
        Actual meaning – इस संसार में जहाँ भी आपका मन जाए जिस माध्यम से भी जाए उसे माया का परिणाम माने उसका परहेज करो ।

        If u consider गो as a cow then what append see –
        गाय ओर गाय का चारागाह जहा भी है सब माया है ।
        Is it the true meaning ?? Is it the right explanation ??

        Sadguru kabir said –
        पहले दही जामाईए
        पाछे दुहिये गाय
        बछडवा जाके पेट में
        माखन हाट बिकाय ।
        Now see the as it it or true explanation –
        हे साधक पहले ध्यान रूपी दही जमा ,
        फिर अपने इंद्रियों को ईश्वर की ओर ले जा ,उसका ईश्वरी जगत में उपयोग कर यदि तू अपने ध्यान की पराकाष्ठा पे पहुच जायेग तो तो गो नाम इंद्रियों का उपयोग कर सकेगा ,फिर क्या होगा – बछडवा जेक पेट में ,अर्थात ब्रह्म तेरे इंद्रियों में प्रवाहित होने लगेगा ,माया का स्थान भगवन ले लेगा ,तब – माखन हाट बिकाय , महिमा रूपी माखन सब जगह फ़ैल जाएग सब तेरी कीर्ति का गान करेंगे ।

        जब हम शुद्ध शाश्त्र की बात करे तब हम गो का सिर्फ और सिर्फ एक अर्थ “मन सहित इंद्रिया ही” लगाएंगे ।

        ॐ ॐ ॐ

  2. Truth be told, in Indian philosophy, cow is symbol of earth. Even in the story of Vishwamitra and Vashista, the holy cow Kamadenu is truly the land of Bharatavarsha for whom the other surrounding nations came to aid at war against the former one- the king turned sage.